Rozwój sieci dróg publicznych w Polsce niekoniecznie idzie w parze z modernizacją lub choćby przyzwoitym utrzymaniem stanu istniejących od lat dróg krajowych, wojewódzkich czy powiatowych. Swoistą wiosenną tradycją stało się odkrywanie nowych dziur w znanych nam drogach. Niestety, zdarza się, że o nowej dziurze przekonujemy się już po fakcie wjechania w nią. Może się to skończyć unieruchomieniem pojazdu wskutek usterki koła lub elementów auta z nim powiązanych. Co z tym zrobić? Na pewno nie bagatelizować – za szkodę wynikającą z wyrwy w nawierzchni asfaltowej odpowiada zarządca drogi.
Jakie szkody na pojeździe może wyrządzić dziura w asfalcie?
Na stopień dotkliwości usterek, jakie następują wskutek wpadnięcia pojazdu w głęboką dziurę w nawierzchni, składa się szereg czynników. Rzecz jasna liczy się głębokość uskoku, stan techniczny pojazdu, jak również prędkość, z jaką poruszał się kierowca pojazdu. Ostatni czynnik jest również ważny w kontekście ubiegania się o odszkodowanie, o czym szeroko piszemy w dalszej części artykułu.
Najbardziej narażone na efekty spotkania z wyrwą są oczywiście te elementy pojazdu, które bezpośrednio się z nią stykają. Przede wszystkim ucierpieć mogą koła – najczęściej poprzez przebicie opony, choć zdarza się, że wykrzywieniu ulega felga. O prawdziwym pechu można mówić wtedy, gdy szkody rozszerzą się na elementy zawieszenia: wahacze, drążki kierownicze, amortyzatory. Jest to o tyle bolesne i kosztowne, gdyż co do zasady opony i wszystkie wymienione podzespoły układu zawieszenia wymagają wymiany parami na każdej osi pojazdu. Chodzi bowiem o bezpieczeństwo – należy tym sposobem zapewnić taki sam poziom stabilności jazdy.
Co zrobić, gdy uszkodzi się koło przez dziurę w drodze?
Wskazuje się cztery konieczne kroki, które należy wykonać w przypadku zaistnienia opisywanej w artykule sytuacji.
W pierwszej kolejności należy zatrzymać auto, ocenić wstępnie rozmiar szkód, a przede wszystkim zabezpieczyć dowody, które przydadzą się przy składaniu wniosku o odszkodowanie. Mogą być to zdjęcia miejsca zdarzenia, czyli dziury, która spowodowała usterkę oraz jego otoczenia. Przydadzą się także zdjęcia samej usterki. Jeśli dysponujemy nagraniem z kamerki zamontowanej w aucie, to tylko lepiej dla nas – taki dowód posłużyć się może również w celu udowodnienia faktu poruszania się zgodnie z przepisami drogowymi.
Warto także wezwać policję lub straż miejską w celu sporządzenia notatki urzędowej – taki dokument stanowi znaczącą wartość dowodową. Niebagatelne znaczenie mogą mieć również zeznania naocznych świadków – pasażera uszkodzonego pojazdu, przechodnia czy przejeżdżającego obok kierowcy.
Odszkodowanie od zarządcy drogi
Gdy skompletujemy całą potrzebną dokumentację – i tę zgromadzoną tuż po nastąpieniu usterki, i tę nabytą później (jak np. faktura za holowanie pojazdu lub wycena naprawy dokonana przez mechanika) – pozostaje już tylko złożyć wniosek do właściwego zarządcy drogi. Można tego dokonać osobiście w siedzibie danego organu lub listownie. Niektóre organy umożliwiają złożenie takiego wniosku drogą elektroniczną. Do takiego wniosku wystarczy wówczas załączyć skany zgromadzonej dokumentacji dowodowej.
Załączniki do wniosku o odszkodowanie
Koniecznością przy uzasadnianiu wniosku o odszkodowanie jest sumienne zgromadzenie załączników popierających stwierdzenia zawarte we wniosku. Wspomnieliśmy już o dokumentacji fotograficznej bądź zapisie z kamerki samochodowej. Podkreślamy też to, jak ważne jest wezwanie służb – notatka sporządzona przez funkcjonariuszy policji bądź straży miejskiej stanowi szczególnej wagi dokument, dzięki któremu możemy być pewniejsi co do skuteczności wniesionego wniosku. Pisemne oświadczenia świadków, takich jak pasażer czy przechodzień, również cechuje wysoka wartość dowodowa.
Często wskazuje się, aby nie naprawiać auta, dopóki nie otrzymamy decyzji dotyczącej wniosku o odszkodowanie. Jesteśmy jednak świadomi tego, że czekanie 30 dni na rozpatrzenie wniosku stanowi barierę nie do przeskoczenia i poszkodowani decydują się na naprawę auta we własnym zakresie. Wówczas warto jest postarać się o skrupulatną wycenę wszystkich prac wykonanych przez mechanika – najlepiej w formie faktury VAT. Alternatywą dla osób, które nie mogą czekać bezczynnie na decyzję organu, jest wystąpienie do ubezpieczyciela po auto zastępcze na czas trwania postępowania.
Wniosek o odszkodowanie – wzór
Niektóre organy zarządzające drogami publicznymi dysponują formularzami wniosków o odszkodowanie za szkodę komunikacyjną. Na przykład Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy udostępnił na swojej witrynie internetowej trzy różne formularze: Roszczenie z OC dotyczące mienia, pojazdu lub szkody osobowej. Wzory wniosków dostępne są pod adresem https://www.zdmikp.bydgoszcz.pl/pl/jak-zalatwic-sprawe/zgloszenie-szkody-komunikacyjnej
Pomoc radcy prawnego przy odszkodowaniu za uszkodzenie pojazdu
Postępowanie odszkodowawcze przeciwko zarządcom dróg bywa naprawdę uciążliwe. Pomoc radcy prawnego obeznanego w kwestiach ubezpieczeniowych i odszkodowawczych może okazać się bardzo przydatna. Szczególnie, gdy w grę wchodzą wysokie kwoty za naprawę usterek, które nastąpiły wskutek wjechania w dziurę znajdującą się na drodze publicznej. Skontaktuj się z nami, jeśli potrzebujesz profesjonalnej pomocy prawnej w zakresie wniosku o odszkodowanie za szkodę komunikacyjną.
Zaobserwuj nasz profil na Facebooku!